2015. június 22. hétfő, 07:38

A vezetés, mint gombatermesztés

 

Ebben a vezetői gondolkodásban a vezető úgy tekint a munkatársakra, mint a gombákra: sötétben tartja őket, vizelettel locsolja, és várja, hogy maguktól növekedjenek és legyenek vidámak, egészségesek.

Mi lehet az oka, hogy oly sok vezető osztja ezt a nézetet? Nos, a kutatók, Leanne Atwater és David Waldman szerint ennek alapvetően három oka van.

 

1. A világ minden táján nagy követőtábora van annak a nézetnek, hogy a vezetés a hatalomról szól, a vezető dolga az erőskezű irányítás, a világos döntések meghozatala; a munkatársak dolga meg az utasítások kérdés nélküli végrehajtása. A munkatársak, mint a jó katonák nem kérdeznek, hanem hatékonyan, a legjobb tudásuk szerint végrehajtják a kiadott feladatokat, azt a mondatot, hogy „nem tudom”, nem ismerik.

 

2. A vezetés hatalom megközelítésű felfogásában a vezető nem bízik a munkatársaiban, nem bízik abban, hogy az átadott információt helyesen értelmezik, ezért inkább nem is mond semmit, vagy ha mond, akkor csak „csepegteti az információt”.

 

3. A harmadik ok, amiért népszerű a vezető, mint gombatermesztő metafora, mert a vezetés egy kockázatos tevékenység, ezért művelői arra törekszenek, hogy azt a minimálisra csökkentsék. Az információ átadás, pl. egy helyzetértékelés, egy stratégiai terv bemutatása a munkatársaknak kockázatos lehet, vitákat gerjeszthet, amelyben a vezetőnek ki kell állnia az elképzelései mellett, és számos vezető fél az effajta megmérettetéstől.

 

Milyen hátrányai vannak „a vezetés, mint gombatermesztés” gondolkodásmódnak?

A kutatók szerint három fő hátrány adódik e vezető gondolkodásmód mellett. 

  • A munkatársak elvesztik motivációjukat és megjelenik a rejtett agresszió, a pletyka, a dolgozók „nem veszik észre”, nem jelzik a hibákat, problémákat.
  • A munkatársak elkezdenek hasonlóan viselkedni a vezetőkkel, mint a vezetők velük: információkat tartanak vissza arról, ami a frontvonalon történik, esetleg olyan információkat nagyítanak fel és küldenek felfelé, ami „gumicsontként” szolgál a vezetőknek.
  • Ha nem kerülnek felszínre a hibák, a szervezet nem tudja megoldani, nem tanul belőle. A közismert katasztrófák pl. Challenger, Estonia, nem azért következett be, mert rejtett információk voltak, hanem azért, mert senki sem mert beszélni!

 

Forrás: Leadership, Feedback and the Open Communication Gap; Leanne E. Atwater and David A. Waldman.

 
Ajánlott képzések:

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

Gia Form Kft.

Az oktatáson olyan információkat szereztem, amit fel tudok használni a munkám során, egyúttal meg is könnyítik azt....

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin